webhostteam webhostteam .

webhostteam

JPEG Normal

در مورد نگه داري از باطري‌ها‌‌ بد نيست به اين نكات توجه كنيد :

بطور معمول يك باطري ليتيومي بين چهار تا 5 سال عمر ميكنه ، البته در صورتي كه شما به نكاتي كه در زير مينويسيم توجه كنيد :

براي شارژ مجدد ،اجازه نديد باطري شما بطور كامل خالي بشه هميشه چند درصد آخر رو نگه داريد و در عوض به ازاي هر 30 بار شارژ يك بار باطري رو كامل خالي كنيد و كامل شارژ كنيد.

در مواردي كه نيازي به استفاده از باطري نداريد و ميزان شارژ باطري شما از 100% كمتر هستش باطري رو در محل خنك مثل يخچال قرار بديد ، بخاطر اينكه حرارت بالا يكي از عوامل كم شدن عمر باطري‌هاي ليتيومي هستش.

 

** داستان در مورد باطري‌هاي قلمي قابل شارژ متفاوت هستش و براي هر بار شارژ مجدد بهتر است باطري كاملاً خالي بشه **

قدم بعدي در راستاي آماده سازي دوربين قرار دادن كارت حافظه در جايگاه خودش هست.محل قرارگيري مموري كارت‌ بطور معمول در دوربين‌هاي كامپكت در محفظه باطري و در كنار باطري قرار دارد و در دوربين هاي DSLR كه داراي لنزهاي قابل تعويض ميباشند در كنار و يا پشت بدنه ميباشد ، برخي از مدل‌هاي پيشرفته اين سري دوربين‌ها داراي بيش از يك درگاه حافظه ميباشد.بطور معمول جهت صحيح قرار دادن كارت حافظه در داخل درگاه با استفاده از اشكالي بر روي در و يا كنار درگاه نمايش داده ميشود.

براي انتقال عكس‌ها و فيلم‌هاي ذخيره شده بر روي كارت حافظه بهتر است كه از دستگاه‌هاي كارت خوان استفاده كنيد كه هم سرعت انتقال بالاتري را تجربه كنيد و از ايجاد آسيب‌هاي احتمالي ناشي از اتصال مستقيم دوربين به دستگاه‌هاي ديگر پيشگيري كنيد. همچنين با استفاده از كارت‌هاي حافظه مجهز به تكنولوژي شبكه‌ بيسيم ( Wi-Fi ) براي انتقال اطلاعات بصورت بيسيم به دستگاه‌هاي دارنده اين تكنولوژي استفاده كنيد

** بر روي تمامي كارت‌هاي حافظه SD يك قفل سخت افزاري قرار گرفته كه با فعال كردن آن كارت شما در حالتي قرار ميگيرد كه هيچ اطلاعاتي از روي آن پاك يا فرمت نميشود و در مواردي كه شخصي بطور تصادفي اقدام به انجام يكي از اين كارها كند كارت شما دچار اين بلاي خانمان سوز نخواهد شد **


حال به معرفي و توضيح شكل‌ها و آيكون‌هايي كه در اكثر دوربين‌ها مشترك ميباشند ميپردازيم :

گام بعدي انتخاب اصطلاحاً فرمت ذخيره عكس‌هايتان ميباشد.بطور معمول در تمامي دوربين‌ها شما با يكي از حالات زير مواجه ميباشد:

JPEG Fine : در اين حالت عكس‌هاي شما با فرمت JPEG و با لاترين كيفيت بر روي حافظه ذخيره ميشوند كه اين گزينه در مواردي كه شما قصد چاپ كردن عكس‌ها را داريد و يا به عكس‌هايي نياز داريد كه تمامي جزئيات را به نمايش در بياورد مناسب ميباشد. همچنين در اين حالت عكس‌هاي شما حجم بيستري را نيز اشغال ميكنند.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۳۹:۳۲ توسط:webhostteam موضوع:

كارت حافظه حجيم

زمانيكه در حال جمع آوري پول براي خريد يك دوربين ديجيتال هستيد حتماً براي كارت حافظه اضافي پول كنار بگذاريد چرا؟! چون حافظه اي كه دوربين هاي ديجيتال دارند معمولاً خيلي پايين است و مانند اين است كه شما براي يك مسافرت طولاني به جاي غذا كمي تنقلات به عنوان آذوقه برداريد.

اگر يك دوربين 3 مگا پيكسلي داريد حداقل 256 مگا بايت حافظه نياز داريد، 512 مگا بايت براي 4 مگا پيكسل و 1 گيگا بايت براي دوربين هاي با روزلوشن 6 مگا پيكسل و بالاتر مناسب   است.

6_ رزولوشن بالا

يكي از دلايل مهمي كه بايد يك كارت حافظه با ظرفيت بالا بخريد اين است كه بتوانيد از حداكثر رزولوشن دوربين خود استفاده كنيد. در غير اينصورت پول خود را هدر داده ايد. چون دوربيني خريده ايد كه از قابليتهاي آن استفاده نكرده ايد.

چرا نبايد عكسهاي با كيفيت پايين بگيريد؟ چون نمي دانيد كه عكس بعدي كه مي گيريد ممكن است بهترين عكس قرن 21 باشد. و اگر يك عكس زيبا با كيفيت 640x480 بگيريد به اين معناست كه از اين عكس مي توانيد يك پرينت با اندازه يك كارت اعتباري بگيريد.

به عبارت ديگر اگر عكس به رزولوشن 4 مگاپيكسل يا  2272x1704   يا بزرگتر بگيريد مي توانيد آن را با ابعاد 20x25 سانتي متر چاپ كنيد و با اين كيفيت عكس شما حتي براي چاپ در يك مجله كافي است. در ضمن سعي كنيد تا جاييكه امكان دارد به سوژه نزديك شويد. اين كار به شما اين آزادي را مي دهد تا در  صورت نياز قسمتي از عكس را با استفاده از نرم افزار هاي گرافيكي جدا كنيد. و هنوز  عكس شما كيفيت قابل توجهي داشته باشد، تا بتوانيد از آن يك پريتت خوب بگيريد.

نكته اينجاست كه شما  بايد مقدار كافي حافظه در  اختيار داشته باشيد.

شما يك دوربين جديد خريديد و يا هديه گرفتيد و در مورد نحوه كاركردن و گرفتن عكسهايي كيفيت بالا با استفاده از اون اطلاعات زيادي نداريد.

در اين مقاله جمع و جور ما تمامي اطلاعاتي رو كه شما بايد براي استفاده بهينه و حداكثر از دوربين عكاسي جديدتون بلد باشيد در اختيارتون قرار ميديم.

در هر بخشي ما عكس‌هايي ازمدل هاي متفاوت دوربين‌هاي برندهاي مختلف قرار ميديم تا شما متناسب با دوربين خودتون توان استفاده از اين مقاله رو داشته باشيد ، همچنين در برخي از موارد بعضي از موضوع‌هايي رو كه مربوط به گروه خاصي از دوربين‌ها ميشه بطور جداگانه براتون توضيح ميديم.

آماده سازي دوربين و تنظيمات اوليه

بعد از اينكه شما دوربين جديدتون رو از بسته بندي خارج ميكنيد يك سري از مسائل هستند كه بطور مشترك براي تمامي دوربين‌ها اعم از حرفه‌اي و غير حرفه‌اي بايد انجام بشه و بين آن‌ها مشترك هستند. اولين كاري كه براي روشن شدن اون بايد انجام بديد قرار دادن باطري در جاي خودش هست ، اما سعي كنيد ابتدا باطري رو بطور كامل شارژ كنيد.دوربين‌ها از نظر نوع باطري به دو دسته باطري قلمي خوار كه بسته به مدل دوربين 2 يا 4 باطري ميخوارن و باتري ليتيومي خوار تقسيم ميشن و بطور معمول درب محفظه باطري در زير دوربين قرار گرفته .براي باز كردن اين درب به علائمي كه بر روي درب بصورت پيكان حك شده توجه كنيد.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۳۶:۳۶ توسط:webhostteam موضوع:

درخشش در تصاوير گرفته شده در فضاي آزاد

براي اينكه بهترين نتيجه را بگيريد طوري پشت دوربين قرار بگيريد كه آفتاب از شانه سمت راست يا چپ شما بتابد. فيلتر پلارايزر زماني بهترين نتيجه را خواهد داشت كه منبع نور با زاويه 90 درجه بتابد .

 

يكي ديگر از قابليتهاي باارزش دوربين ديجيتال كه مورد توجه قرار نگرفته است، قابليت انتخاب فلاش دوربين است. يعني شما به عنوان عكاس حتي در هواي آفتابي و در نور زياد مي توانيد با فلاش عكس بگيريد. اين ويژگي در دوربين هاي ديجيتال معمولاً با flash on يا fill flash فعال مي شود. و شما اين قدرت را خواهيد داشت كه عكسهاي زيبايي در فضاي آزاد بگيريد.

در مورد flash on دوربين ابتدا از پشت زمينه تصويري تهيه مي كند و فلاش دوم نور كافي براي موضوع عكاسي شما فراهم مي كند. و نتيجه يك عكس حرفه اي است كه در ساختار عكس شما هر چيزي به اندازه كافي خوب به نظر مي رسد.

با قرار دادن موضوع در سايه يك درخت و قرار دادن دوربين در وضعيت fill flash پسر ها و پشت زمينه جلوه لازم را دارند.

حال سعي كنيد در فضاي آزاد با و بدون فلاش عكس بگيريد بخصوص زمانيكه آفتاب از پشت يا از بغل به موهاي مشخصي كه عكس مي گيريد بتابد حال به درخشش لبه ها توجه كنيد.

يك تكنيك جالب ديگر اين است كه شخصي را كه از او عكس مي گيريد در زير سايه مثلاً يك درخت قرار دهيد و با فلاش عكس بگيريد تا مدل شما مجبور به اخم كردن و جمع كردن چشمها در برابر نور آفتاب نباشد.

اين را بخاطر داشته باشيد كه اكثر دوربين هايي كه فلاش از ابتدا در آنها تعبيه شده است داراي دامنه 3 متري (يا حتي كمتر) هستند. بنابراين مطمئن شويد كه زمانيكه از فلاش استفاده مي كنيد خيلي دور نمي ايستيد.

4ــ macro mode يا close up

زماني را به خاطر آوريد كه كودكي كوچك بوديد و بر روي چمنها بازي مي كرديد؟! وقتي كه بقدر كافي به زمين نزديك شويد تعداد زيادي از مخلوقات را مي بينيد كه قبل از آن حتي فكر نمي كرديد آنها وجود خارجي داشته اند. امروز شايد نخواهيد در حياط منزلتان بروي شكم دراز بكشيد و لباسهايتان را كثيف كنيد. اما اگر close up دوربين خود را فعال كنيد و سعي در كشف دنياي خود با جزئيات بيشتر (ابعاد كوچكتر) داشته باشيد، عكسهاي تر و تازه اي جايزه شما خواهد شد كه قبلاً هيچگاه آنها را تجربه نكرده بوديد.

فقط در دوربين خود به دنبال آيكون close up يا macro mode بگرديد كه معمولاً اين آيكون با سمبل يك گل نشان داده مي شود، آن را فعال كنيد و به اندازه اي كه دوربين شما اجازه مي دهد به سوژه خود نزديك شويد. بعد از اينكه سوژه را پيدا كرديد، دكمه شاتر را تا نصفه پايين نگه داريد تا اين فرصت را به دوربين بدهيد كه روي تصوير زوم كند سپس دكمه را تا انتها فشار دهيد تا عكس گرفته شود.

زمانيكه از مود close up استفاده مي كنيد دامنه تصوير شما بسيار كم عمق خواهد بود، بنابراين روي قسمتي از تصوير زوم كنيد كه براي شما مهمتر است و اجازه دهيد بقيه قسمتهاي تصوير تار بيفتد.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۳۵:۰۱ توسط:webhostteam موضوع:

عكاسي با دوربين ديجيتال

احتمالاً در مورد دوربين هاي ديجيتالي كه همه كار مي كنند، بسيار شنيده ايد. فقط كافيست دكمه اي را فشار دهيد و به طور اعجاب آوري عكس هاي زيبايي خلق كنيد. آياهر چه دوربين بهتري داشته باشيد عكسهاي بهتري نيز خواهيد داشت.؟ شايد اين گونه نباشد!

حقيقت اين است كه شما مي توانيد با يك دوربين ساده و ارزان قيمت، عكسهاي زيبايي بگيريد و يا با يك دوربين گران قيمت، عكسهاي ضعيفي بگيريد. اين دوربين نيست كه عكسهاي زيبايي مي گيرد بلكه عكاس است. با كمي آگاهي و تمايل به انجام تنظيم هاي لازم در موقعيتهاي مختلف مي توانيد از ساده ترين دوربين ها عكسهاي با ارزشي بيرون بكشيد.

اين مقاله به شما كمك خواهد تا عكسهاي زيبايي بگيريد و در عكاسي ديجيتال مانند يك فرد حرفه اي عمل كنيد.

1ــ رنگ ها را گرمتر كنيد

آيا تا بحال توجه كرده ايد كه رنگ عكس هايتان سرد و بي روح است؟ مشكل اينجاست كه در قسمت تنظيمات دوربين گزينه (default) براي White Balance يا ( W B ) در حالت Auto مي باشد كه براي اكثر تصويرها مناسب است اما در حالت Auto تصاوير تمايل به رنگ هاي سرد دارند.

زماني كه از يك منظر در هواي آفتابي عكس مي گيريد White Balance را از Auto به Cloudy  تغيير دهيد. بله در هواي آفتابي دوربين را روي هواي ابري تنظيم كنيد. اين تنظيم مانند اين است كه يك فيلتر گرم مناسب استفاده كنيد. اين عمل باعث مي شود كه رنگ هاي زرد و قرمز غليظتر به نظر برسند و به اصطلاح عكس شما گرمتر شود. در زير دو عكس را ملاحظه مي كنيد شكل 1a در حالت auto و شكل 1b در حالت Cloudy گرفته شده است. دو تصوير را مقايسه كنيد انتخاب با شماست.

حتماً اين عمل را امتحان كنيد و چند عكس در فضاي آزاد بگيريد ابتدا در حالت Auto سپس Cloudy و عكسها را در كامپيوتر مقايسه كنيد. من حدس مي زنم عكسهاي گرمتر را ترجيح خواهيد داد.

2ــ فيلتر پلارايزر (Polarizer)

اگر مي خواهيد عكس هايتان واقعاً قوي باشند،از يك فيلتر پلارايزر استفاده كنيد. يك پلارايزر فيلتري است كه هر عكاسي براي عكاسي در فضاي آزاد بايد در اختيار داشته باشد. با كاهش تشعشع ها و انعكاسهاي ناخواسته، عكسهايي كه از فيلتر پلارايزر استفاده مي كنند باارزش و داراي رنگهاي سيرتري هستند به خصوص تصاوير آسمان.

اگر دوربين شما قابليت نصب فيلتر را ندارد نااميد نشويد چون حقه اي هست كه بنده سالهاست از آن با دوربين معمولي خودم استفاده مي كنم، اگر يك عينك دودي با كيفيت خوب داريد شيشه هاي آنها را بيرون بياوريد و آنها را تا حد امكان نزديك لنز دوربين قرار دهيد سپس در LCD دوربين خود دقت كنيد كه لبه هاي شيشه اي عينك در عكس نيفتد. عكس 2a بدون فيلتر گرفته شده است و عكس 2b با فيلتر پلارايزر خود مقايسه كنيد و قضاوت كنيد.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۳۳:۲۳ توسط:webhostteam موضوع:

اجزاء تشكيل دهنده دوربين عكاسي

بدنه؛ بدنه اصلي دوربين است كه اجزاء ديگر به آن متصل مي شوند.
لنز؛ از اجزاء اصلي يك دوربين بوده كه معمولا شامل يك يا چند عدسي با سطح مقطع دايره اي است. البته دوربين هاي عكاسي بدون لنز نيز مانند Pin Hole Camera مورد استفاده قرار مي گيرد.
 
صفحه حساس به نور؛ صفحه اي كه تصوير سوژه روي آن تشكيل مي شود و معمولا در نقاط  انتهايي بدنه و در كانون لنز قرار مي گيرد. در عكاسي آنالوگ، فيلم عكاسي و در ديجيتال، سنسور (CCD يا CMOS) نقش اين صفحه را ايفا مي كند. براساس اندازه اين صفحه، دوربين ها به سه دسته عمومي قطع كوچك، قطع متوسط و قطع بزرگ تقسيم مي شوند. دوربين هاي معمولي از دسته دوربين هاي قطع كوچك هستند.
 
عقبه يا Back؛ در بعضي از دوربين ها مانند برخي از دوربين هاي قطع متوسط يا قطع بزرگ، صفحه حساس در بخشي مجزا از بدنه دوربين قرار مي گيرد كه عقبه يا Back ناميده شده و امكانات ويژه اي را در اختيار عكاس قرار مي دهد.
 
منظره ياب (View Finder)؛ به بخشي از دوربين اطلاق مي شود كه عكاس مي تواند منظره اي را كه توسط لنز به سمت آن نشانه رفته، در آن ببيند. منظره ياب در اكثر اوقات جهت انتخاب كادر دلخواه و واضح سازي به كار مي رود. در برخي از دوربين ها، به علت مشكلات تكنيكي، تصوير در منظره ياب كاملا منطبق بر تصوير ثبت شده روي عكس نيست.
علت اينكه منظره ياب به صورت مجزا مطرح شد اين است كه در برخي از دوربين ها، منظره ياب جزئي مجزا از بدنه دوربين بوده و قابل تعويض است.
 
در دوربين هاي انعكاسي مانند SLRها، تصوير حاصل از لنز، پس از انعكاس از آينه اي در پشت لنز و عبور از منشوري در پشت منظره ياب، به چشم عكاس مي رسد.
جهت رسيدن پرتوهاي نور از لنز به چشم در دوربين هاي SLR (منبع)
در زمان عكاسي، آينه بالا رفته و نور به دريچه شاتر كه در پشت آينه قرار گرفته مي رسد. از مشكلات دوربين هاي انعكاسي، اين است كه در لحظه عكس برداري، آينه به سمت بالا چرخيده و عكاس قادر به ديدن سوژه نيست. عيب ديگر اين نوع دوربين، صداي حاصل از چرخش آينه است.
در دوربين هايي غير انعكاسي يا دو لنزي كه تصوير از لنز ديگري غير از لنز عكاسي، به چشم مي رسد، اگر چه با مشكلات بالا مواجه نيستيم، اما خطاي پارالاكس وجود دارد. در اين نوع از دوربين ها، از آنجا كه مكان لنز منظره ياب و لنز عكاسي، متفاوت است، تصويري كه عكاس مي بيند، دقيقا با تصوير ثبت شده يكي نيست. به اين عدم انطباق، خطاي پارالاكس گويند.
دوربين دو لنزي
 
دسته بندي دوربين ها
همان طور كه در عنوان قبلي مشاهده شد يك دسته بندي رايج در دوربين ها، براساس اندازه صفحه حساس آنهاست كه سه دسته اصلي قطع كوچك (Small Format)، قطع متوسط (Medium Format) و قطع بزرگ (Large Format) را شامل مي شوند.
Large Format
Medium Format
Small Format
يك دسته بندي رايج ديگر، عبارت است از دوربين هاي ببين و بگير (Point and Shoot)، كامپكت (Compact)، تك عدسي انعكاسي (Single Lens Reflex- SLR)، دو لنزي (Dual/Double Lens).
Point and Shoot؛ در اين دسته، كافي است، عكاس، منظره را در منظره ياب ببيند و كليد شاتر (Shutter) را فشار بدهد تا دوربين به صورت خودكار عكاسي كند. معمولا امكانات و كيفيتي كه اين دوربين ها در اختيار عكاس قرار مي دهد بسيار پايين تر از دوربين هاي ديگر است. بسياري از دوربين هاي كامپكت ديجيتال نيز از اين دسته اند.
 
دوربين ببين و بگير
Compact Cameras؛ دوربين هاي كوچكي كه معمولا لنز آنها قابل تعويض نيست و غالبا جهت مصارف غير حرفه بكار مي روند. البته در عرصه ديجيتال دوربين هاي كامپكتي با قابليت هاي بسيار حرفه اي و كيفيتي حتي بالاتر از برخي از دوربين هاي حرفه اي عرضه شده اند. دوربين هاي ديجيتال سري G شركت Canon از اين دسته اند.
 
دوربين كامپكت
تك عدسي انعكاسي يا Single Lens Reflex- SLR؛ اين دوربين رايج ترين گونه دوربين خصوصا در عرصه حرفه اي است. مهمترين خصيصه آن، اين است كه روي بدنه دوربين فقط از يك لنز استفاده مي شود كه قابل تعويض نيز هست.
 
دوربين SLR
Dual (Twin, Double) Lens Camera؛ روي بدنه اين دوربين ها از دو لنز استفاده مي شود. اين طراحي در دوربين هاي قطع متوسط بيشتر ديده مي شود.
 
 
به طور كلي دوربين هاي حال حاضر يا ديجيتال (Digital) هستند كه صفحه حساس الكترونيك (سنسور) دارند و يا آنالوگ (Analogue) كه صفحه حساس شيميايي دارند. بعضا توليدكنندگان در دوربين هاي ديجيتال از حرف D در ذكر دسته يا نام دوربين استفاده مي كنند مانند DSLR و Canon 1D و Nikon D90 و... .
هر كدام از انواع دوربين  ذكر شده، داراي مزايا و معايبي هستند كه عكاس بايد با توجه به نياز خود و ويژگي هاي هر دسته، دوربين مناسب را اختيار كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۳۲:۱۰ توسط:webhostteam موضوع:

نحوه كار با دكمه هاي دوربين هاي فيلمبرداري

 مجموعه درس هاي حاضر، سعي دارد با نگاهي ساده اما علمي به بيان برخي از اصول مقدماتي عكاسي بپردازد. آنچه مسلم است، در عكاسي به طور خاص و خلق آثار هنري به طور عام، كسب دانش فني و آشنايي با امكانات، مرحله آغازين است. از اين رو، تمركز مباحث، روي اصول فني خواهد بود.
 فرهنگ نيوز، در ادامه آموزش مقدماتي عكاسي به بررسي دوربين هاي عكاسي و آموزش تنظيمات آنها خواهد پرداخت. در اين جلسه بعد از بيان مقدمه اي به معرفي قسمت هاي تشكيل دهنده يك دوربين عكاسي خواهيم پرداخت.
 
از بدو ظهور تاكنون، توانايي عكاسي در ايفاي نقشي موثر و عميق در زمينه هايي چون خبر رساني، تبليغات، مستندسازي، هنر و غيره به عنوان يك امر غير قابل انكار در اكثر جوامع مورد توجه بوده است.
 
امروزه گستردگي امكانات و سهولت دسترسي، از عواملي هستند كه باعث پر رنگ تر شدن روز افزون نقش عكس و عكاسي در عرصه هاي فردي و اجتماعي شده اند و طبيعتا دانش و مهارت كافي، امكان بهره برداري بهتر را فراهم خواهد ساخت.
 
مجموعه درس هاي حاضر، سعي دارد با نگاهي ساده اما علمي به بيان برخي از اصول مقدماتي عكاسي بپردازد. آنچه مسلم است، در عكاسي به طور خاص و خلق آثار هنري به طور عام، كسب دانش فني و آشنايي با امكانات، مرحله آغازين است. از اين رو، تمركز مباحث، روي اصول فني خواهد بود.
 
در اين مجموعه، عكس يك رسانه تلقي خواهد شد. طبق تعريفي كه عطاالله ابطحي (دكتراي مديريت رسانه و مدرس دانشگاه) ارائه مي دهد رسانه عبارت است از وسيله اي براي برقراري ارتباط .
البته بعضا با تعاريف متنوعي از رسانه مواجه مي شويم كه از منظر آنها، اطلاق عكس به عنوان يك رسانه محض، باعث ناديده انگاشتن برخي از قابليت هاي گسترده عكاسي مي شود اما در اين مبحث به تعريف فوق اكتفا مي كنيم.
 
در انتها، لازم مي دانم به نكاتي چند اشاره كنم كه در اين مجموعه و كلا در عكاسي مفيد خواهند بود:
 
- دانستن واژه ها و اصطلاحات لاتين عكاسي، در بسياري از موارد از جمله كار با دوربين و مطالعه منابع مربوط، بسيار مفيد خواهد بود.
- ديدن هر چه بيشتر عكس هاي موفق و تجربه عملي گسترده با پشتوانه فكري از ملزومات پيشرفت در عكاسي است.
- شركت در تشكل ها و رويدادهاي مرتبط مانند انجمن ها، وب سايت ها، نشست ها، فستيوال ها، نمايشگاه ها و مسابقات عكاسي عرصه گسترده اي را براي ايجاد انگيزه و پيشرفت، فراهم مي آورند.
- قرار گرفتن در جريان اخبار و دستاوردهاي جديد عكاسي
- مطالعه نقدهاي معتبر و تلاش در زمينه توصيف و نقد عكس
- در بخش هنري عكاسي قوانيني وجود دارد كه مي توانند عكاس را در خلق آثار زيبا ياري دهند ولي استفاده يا عدم استفاده از اين قوانين، زيبايي و موفقيت كار را تضمين نخواهد كرد. گاهي استفاده و گاهي شكستن آگاهانه اين قوانين در زيبايي و هويت يك عكس نقش تعيين كننده اي خواهد داشت.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۳۰:۵۹ توسط:webhostteam موضوع:

مهارت هاي دوربين: نمايي پاك انتخاب كنيد

ديافراگم هاي مختلف را امتحان كنيد و تكنيك هاي مربوطه را به خوبي فرا بگيريد تا عكس هايتان توجه بينندگان را به خود جلب كند.

به محض اينكه كنترل ديافراگم لنز خود را به دست بگيريد و نقطه فوكوس را به خوبي انتخاب كنيد، قادر خواهيد بود چشم بيننده را به داخل كادر تصوير بكشيد!

زمانيكه هنر انتخاب ديافراگم را فرا گرفتيد، مي توانيد در قسمت هايي كه مي خواهيد توجه مخاطب به آن جلب شود فوكوس كرده و آن قسمت ها را شارپ كنيد و از بقيه نواحي تصوير جهت كامل كردن تصوير استفاده كنيد.

اندازه ديافراگم، روي عمق ميدان (نواحي جلو و پشت سوژه كه جزئيات واضح و شارپي دارند) اثر مي گذارد. هر چقدر ديافراگم بسته تر باشد (ضرايب اف بزرگ تر مثل f/22)، عمق ناحيه اي از تصوير كه واضح است بيشتر خواهد شد. اين براي بيشينه كردن عمق ميدان در تصاوير منظره و يا ماكرو كاربرد دارد.

هر چقدر ديافراگم باز تر باشد (ضرايب اف كوچكتر مثل f/1.8)، عمق ميدان عكس كاهش خواهد يافت. اين حالت براي محو كردن پس زمينه در عكس هاي پرتره بسيار كارآمد است. فوكوس كردن و كنترل ديافراگم بسيار وابسته به يكديگر هستند.

اگر از يك ديافراگم باز استفاده مي كنيد كه قسمت شارپ تصوير شما بسيار محدود است، بايستي نقطه فوكوس خود را به دقت انتخاب كنيد. چرا كه در غير اينصورت كل تصوير شما نرم به نظر خواهد رسيد. اهميت اين مسئله در عكس هاي كلوزآپ (close-up) دو چندان مي شود، چراكه در اين تصاوير حتي هنگام استفاده از ديافراگم هاي بسته نيز، عمق ميدان در اغلب موارد با ميليمتر اندازه گيري مي شود.

شما مي توانيد از اين به نفع خود استفاده كنيد. يعني با فوكوس انتخابي روي سوژه خود، آن را همچون ساندويچ مابين لايه هايي محو قرار دهيد و توجه مستقيم بيننده را به سوژه جلب كنيد.

براي انجام موثر اين كار، بايد از يك لنز تله فوتو استفاده كنيد كه پرسپكتيو را فشرده مي كند (پس زمينه به سوژه نزديك تر ديده مي شود – perspective compression) و جزئيات پيش زمينه و پس زمينه را محو مي كند.

ديافراگم هاي باز براي محو كردن پس زمينه عالي هستند، اما اگر عناصر پس زمينه به اندازه كافي از سوژه دور نباشند به قدر كافي اثر نخواهد داشت (پس زمينه محو نمي شود).

هميشه اين مورد در مورد پس زمينه را در نظر داشته باشيد و اگر در حالتي به غير از ديافراگم باز كار ميكنيد، از دكمه پيش نمايش عمق ميدان (depth-of-field preview) بر روي دوربين خود استفاده كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۲۹:۳۳ توسط:webhostteam موضوع:

دماي رنگ

دماي رنگ با استفاده از واحد درجه كلوين به صورت علمي قابل بيان است. نورپردازي هاي مختلف مي توانند دماهاي رنگي متفاوتي بين ۲۰۰۰ درجه كلوين (گرم) تا ۹۵۰۰ درجه كلوين (سرد) داشته باشند.

اين تعريف نشات گرفته از اين حقيقت است كه نور ناشي از اجسام حرارت ديده، طيفي را ايجاد مي كند كه با افزايش دماي جسم تغيير مي كند.

نورپردازي با دماي پايين گرمتر است (رنگ قرمز و زرد بيشتر)، در حاليكه نور با دماي بالا سردتر است (آبي بيشتر).

تراز سفيدي (وايت بالانس – white balance) همان چيزي است كه جهت تنظيم رنگ ها در شرايط نوري مختلف طراحي شده است. شما مي توانيد آن را بر روي اتوماتيك گذاشته و اميدوار باشيد كه بهترين نتيجه حاصل مي شود و يا با توجه به شرايط محيطي تنظيمات دستي لازم را اعمال كنيد.

در برخي از دوربين هاي گران قيمت مقادير تراز سفيدي بر حسب كلوين بيان شده است، اما در اكثر دوربين ها از اسامي خاصي جهت بيان شرايط نوري مختلف استفاده شده است، مانند Daylight، Tungsten و Shade.

تنظيم اشباع/ته رنگ

در زمان سپيده دم، يا زمان گرگ و ميش كه خورشيد به تازگي غروب كرده است، نور محيط به طور ذاتي سرد و آبي است كه در اين مواقع مي توان عكس هاي بسيار زيبايي با نور كم محيط خلق كرد.

در صبح زود و يا قبل از غروب آفتاب، خورشيد درخشش گرمي را ايجاد مي كند كه جذاب و مهيج است. اگر قصد داريد كه رنگ نور طبيعي را حفظ كنيد، اطمينان حاصل كنيد كه دوربين ديجيتال شما در پي تصحيح رنگ عكس شما نيست.

بسياري از عكس هاي مناظر با تنظيمات Daylight به خوبي گرفته ميشوند، چراكه دوربين را مجبور مي كند از يك تعادل رنگي (colour balance) استاندارد و ثابت استفاده كند.

مثل عمليات شارپ سازي كه مطرح كرديم، تنظيمات اشباع رنگ نيز بايد به دقت انجام شود. در غير اينصورت عكس شما پر زرق و برق و بيش از حد دستكاري شده به نظر مي رسد.

اشباع انتخابي – Selective saturation

در بسياري از صحنه ها، اشباع برخي از رنگ ها به ويژه قرمز و سبز از بقيه بسيار بيشتر است. در اين شرايط به جاي تنظيم اشباع رنگ براي كل تصوير، مي توانيد در تنظيمات Hue/Saturation (اشباع/ ته رنگ) اشباع يك رنگ خاص را هدف قرار دهيد.

افزايش كلي اشباع با استفاده از كنترل Hue/Saturation، در اكثر موارد باعث بيش از حد اشباع شدن تصاوير مي شود؛ مانند رنگ سبز در اين تصوير.
[تكنيك هاي مقدماتي دوربين]

استفاده از منو كشويي در پنجره Hue/Saturation، اين اجازه را به شما مي دهد كه اشباع رنگ ها را تك تك و جداگانه كم كنيد (كه در غير اين صورت مقداري از جزئيات را از دست مي دهيد.) در حاليكه برخي ديگر را بيشتر مي كنيد.
با استفاده از ديافراگم هاي مختلف به تصاوير خود عمق بدهيد
[تكنيك هاي مقدماتي دوربين]

f/1.8

ديافراگم هاي مختلف را امتحان كنيد و تكنيك هاي مربوطه را به خوبي فرا بگيريد تا عكس هايتان توجه بينندگان را به خود جلب كند.

به محض اينكه كنترل ديافراگم لنز خود را به دست بگيريد و نقطه فوكوس را به خوبي انتخاب كنيد، قادر خواهيد بود چشم بيننده را به داخل كادر تصوير بكشيد!


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۲۸:۲۱ توسط:webhostteam موضوع:

شارپ شدن

به طور كلي، جهت اجتناب از شارپ شدن بيش از حد (over-sharpening)، اين بايد آخرين تنظيمي باشد كه روي عكستان اعمال مي كنيد. پس اگر قصد داريد عكس هاي خود را در فتوشاپ ويرايش كنيد، هرگونه تنظيمات شارپ كننده در داخل دوربين را خاموش كرده و از شارپ كردن عكس خام پرهيز كنيد.

بارزترين اثر جانبي شارپ سازي بيش از حد، به وجود آمدن يك هاله در اطراف جزئيات تصوير است (به طور مثال با استفاده از Radius بالا)، براي مشاهده اين موضوع، بر نواحي اي از تصوير كه داراي خطوط سياه است يا جزئيات ريز مقابل پس زمينه روشن دارد، زوم كنيد.

بهترين تنظيمات براي شارپ كردن

اگر با استفاده از فيلتر Unsharp Maskدر فتوشاپ اين عمليات را انجام مي دهيد، كليد كار غير قابل تشخيص بودن است. به عنوان نقطه شروع، از مقدار ۵۰ تا ۸۰ درصد براي Amount، مقدار ۱ براي Radius و مقدار ۲ تا ۵ براي Threshold استفاده كنيد.

 

چگونه اشباع رنگ ها را كنترل كنيم

در اين بخش نگاهي به عكاسي رنگي و نحوه دست يافتن به رنگ هاي دقيق در تصاوير خواهيم پرداخت و تنظيم رنگ ها در نرم افزارهاي ويرايشي را مرور خواهيم كرد.

 

دوربين هاي ديجيتال انعطاف پذيري بسياري را به عكاسان امروزي داده اند. امروزه ديگر نيازي به حمل دو يا چند بدنه دوربين شامل فيلم هاي مختلف، يا كيفي از فيلتر هاي اصلاح رنگ براي مقابله با رنگ هاي ناخواسته در شرايط نوري مختلف، نيست.

امروزه شما مي توانيد به عكس هايتان رنگ اضافه كنيد، حذف كنيد، محو كنيد، شفاف كنيد، سردتر كنيد، گرم تر كنيد. تنها در عرض چند ثانيه توسط يك عدد دوربين.

علاوه بر اين، عكاسي ديجيتال در واقع يك بُعد ديگر به تصوير شما اضافه مي كند. به اين معني كه شما مي توانيد پس از گرفتن عكس، رنگ ها تغيير دهيد. با نرمي بيشتر، سرعت بالاتر و كنترل بهتر نسبت به گذشته.

رنگ نور طبيعي

تراز سفيدي اتوماتيك (auto white balance) در دوربين ديجيتال جهت تنظيم اتوماتيك در شرايط رنگي و دمايي نورهاي مختلف طراحي شده است. توسط اين قابليت رنگ ها به واقعيت نزديك تر مي شوند. اما اين چيزي نيست كه همواره مطلوب عكاسان باشد.

به طور مثال، عكاسان طبيعت حساسيت بيشتري بر طبيعي بودن رنگ نور نشان مي دهند به اين دليل كه هويت عكس طبيعت را تغيير مي دهد.

فضاهاي رنگي – Color spaces

هر گونه بحث در مورد رنگ و عكاسي ديجيتال منجر به مسائل تكنيكي خواهد شد كه براي عكاسان آنالوگ تازگي دارد.

يكي از اين مباحث، «فضاهاي رنگي» هستند كه بيانگر رنگ هايي هستند كه يك دوربين (يا يك اسكنر يا مانيتور كامپيوتر) مي­تواند توليد كند.

سازندگان به دنبال استانداردسازي اين فضا هاي رنگي هستند به گونه اي كه وسايل ديجيتال تصويري كه شما استفاده مي­كنيد رنگ­ هاي سازگاري توليد كنند.

اغلب دوربين هاي ديجيتال و چاپگرها از فضاي رنگي به نام sRGB استفاده مي كنند. اين فضا، دامنه گسترده اي از رنگ ها را براي كاربرد هاي مختلف بازتوليد مي كند و از مهمترين مزاياي آن اينست كه بين دستگاه هاي مختلف استاندارد است.

هر يك از دوربين ها، پرينترها و اسكنرها يك «پروفايل رنگي» نيز دارند كه تعيين كننده نحوه برخورد آن دستگاه با رنگ هاست.

اگر از نرم افزار هاي مديريت رنگ استفاده مي كنيد، تنها لازم است در مورد پروفايل هاي رنگي اطلاعات داشته باشيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۲۷:۰۰ توسط:webhostteam موضوع:

عكس هاي خود را دراماتيك تر كنيد

براي اينكه تاكيد بيشتري بر روي سوژه خود نشان دهيد، جبران نوردهي دوربين را براي تاريك كردن پس زمينه عكستان بر روي ۱- تنظيم كنيد، سپس جبران نوردهي فلاش را در دوربين نيكون بر روي ۱+ و در دوربين كانن بر روي صفر تنظيم كنيد تا سوژه از پس زمينه جدا شود.

ارتباط راديويي با فلاش (به كمك TTL radio triggers) هم شما را قادر خواهد ساخت تا فلاش را از روي دوربين برداشته و محل قرار گرفتن آن را خودتان تعيين كنيد و خلاقانه تر نورپردازي كنيد. اگرچه با يك كابل مخصوص فلاش مانند برند Lastolite نيز مي­توانيد اين كار را انجام دهيد.
عكس هايتان را مانند يك حرفه اي شارپ تر كنيد

در اين بخش چگونگي استفاده از روش هاي واضح يا شارپ سازي (image sharpening) عكس ها، جهت تاثيرگذاري بيشتر را آموزش خواهيم داد.
[تكنيك هاي مقدماتي دوربين]

استفاده هر چه بيشتر و بهتر از نرم افزارهاي ويرايش عكس، مهارتي است كه يادگيري آن زمان بر است. اين مطلب كه استفاده هر بيشتر از ابزارهاي شارپ كننده باعث بيشتر شارپ شدن عكس­هاي شما مي شود بسيار وسوسه كننده است. اما شما مي بايست در استفاده از اين ابزار خود را محدود كنيد، زيرا كه استفاده بيش از حد آن باعث افزايش نويز و حلقه هاي نوري زشت خواهد شد.

يكي از دلايلي كه موجب بيش از حد شارپ شدن مي شود، اعمال آن در مرحله نامناسبي از پروسه ويرايش و يا اعمال مجدد آن بر روي تصاوير شارپ شده است.

اگر شما با فرمت JPEG عكاسي مي كنيد، ممكن است عكس هايتان بصورت خودكار در دوربين شارپ شوند؛ بنابراين بايد در هنگام شارپ كردن بيشتر در نرم افزار مراقب باشيد.
ويرايش عكس ها

اگر بصورت خام (Raw) عكاسي مي كنيد، عكس شما در داخل دوربين شارپ نخواهد شد، ولي مي توان اين كار را در هنگام ويرايش عكس انجام داد. تنها كافيست تصميم بگيريد كه ميخواهيد در تنظيمات فايل خام اين تغييرات را اعمال كنيد و يا بعد از آن.

با استفاده از فرمت raw در هنگام عكاسي، شما اطلاعات رنگي و توناليته بيشتري را در اختيار خواهد داشت كه شما را قادر خواهد كرد عكس هاي زيباتري داشته باشيد.

Adobe Camera Raw بهترين ابزار شما براي شروع عمليات شارپ كردن عكس هايتان است. وقتي عكس خام خود را توسط فتوشاپ باز مي كنيد، بصورت اتوماتيك اين ابزار باز خواهد شد.

كنترل هاي شارپ كردن در قسمت Details قابل مشاهده هستند. اما قبل از كار كردن با آن ها، از قسمت پايين سمت چپ عكس، بزرگنمايي تصوير را بر روي ۱۰۰ درصد تنظيم كنيد.

ابزارهاي كنترلي Camera Raw مشابه ابزارهاي Unsharp Masking هستند. با تنظيم Amount، Level و Radius پهناي ناحيه اي در راستاي لبه هاي عكس كه قصد داريم شارپ شوند تعيين مي شود.

گزينه Detail مشابه Threshold در ابزار Unsharp Masking است كه كنترل حلقه هاي نوري را انجام مي دهد و ميزان تاكيد بر روي لبه ها را تعيين مي كند اما تاثير آن با افزايش مقدارش، كاهش مي يابد. عدد ۱۰۰ در Detail مشابه عدد صفر در Threshold است و برعكس.

در نهايت اسلايدر Mask، تعيين كننده و محدود كننده نواحي اي است كه شارپ خواهد شد. كليد Alt را در حين اعمال تنظيمات Masking پايين نگه داريد تا قسمت هايي كه شارپ مي شوند را مشاهده كنيد. قسمت هاي سياه بدون تغيير باقي خواهند ماند.

شما همچنين مي توانيد عكس هاي JPEG خود را نيز توسط نرم افزار Camera Raw شارپ كنيد. براي اين كار در نرم افزار Bridge بر روي عكس مورد نظر كليك راست كرده و Open in Camera Raw (باز كردن در Camera Raw) را انتخاب كنيد.

كليد موفقيت در شارپ كردن تصاوير، پيش نمايش قسمت هاي شارپ شده است. به اين وسيله مي توانيد بين آشكارسازي جزئيات و حذف نويز تعادل برقرار كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۲۵:۱۹ توسط:webhostteam موضوع: